- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
Qaramanlılar
haqqında özlərinə aid bilinən tək tarixi qaynaq Qaramannamə, Kitab-i Qaramaniyyə
və ya Kitab-i Təvarix-i Qaramaniyyə adları ilə bilinən Şikarinin əsəridir. Əsərin
16-cı yüz illiyin ortalarında yazıldığı, ancaq 14-cü yüz illikdən qalma,
Qaramanlı hökmdarı Əlaəddin bəyin (1361-1398) adına tərtib olunmuş Yaricaninin
farsca mənzum xanədan tarixindən tərcümə ilə ərsəyə gəldiyi təxmin edilir. Oğuznamələr
şəklində olan əsərin dastanvari bir üslubu var, dili türkcədir. Burada
Qaramanlıların öz dilindən onların Azərbaycanın Şirvan mahalından olduqları bir
neçə yerdə vurğulanır. Həmin hissələrə nəzər yetirək:
«Yaricani şöylə
rəvayət eylər ki, Kəlxan oğullarından Şirvan xan nəslindən oğuz taifəsi oğuz bəglərindən
Sədəddin derlər bir bəg var idi. Şirvan vilayətindən gəlüb çıxmış idi. Çox qəbilə
idi. Rast on min oba idi. Qonar-köçər idi. Yazın Sivasda Qeysəriyyə yaylaqları
idi. Qış diyar-i Əcəmə gedərlər idi. Bunlara oğuz taifəsi derlər idi. Əksəriyyə
erməni kafir ilə cəng edərlər idi. Bəglərinə Sədəddin, qarındaşına İmadəddin
derlər bir bahadır yigit idi. Oğlu var idi, Nurəddin derlər idi. Türkman taifəsini
bunlar, anlar-bilə qonar-köçər idi. Türkman taifəsinin bəginə Xeyrəddin derlər
idi. Bir yıl baharın, əgər türkman, əgər oğuz yaylağa çıxdılar. Sədəddin vəfat
edüb Nurəddin bəg eylədilər.»
Burada bəhs
olunan Şirvandan Rum diyarına köç hadisəsi ilk moğul yürüşləri zamanı, 1220-ci
illərdə baş vermişdir. Adı keçən Nurəddin bəy Babai təriqətindən idi və buna
görə Nuri Sofu olaraq bilinirdi. Babai təriqəti sonrakı qızılbaş hərəkatının
komponentlərindən birini təşkil etmişdir. Ardınca başqa bir yerdə oxuyuruq:
«Amma Kosun
imana gəlüb müsəlman oldu. Turğud bəgə qızın verdi. Hər cəng və qəzada bunlar
ilə bilə səgirtdi. Bir niçə zaman bunun üzərinə keçüb Sivas yaylaqların zəbt
eylədilər. Əz in canib, Sivas bəgi Hacı Bahəddin, bunların hərəkətin duyub kürd
qövmün cəb edüb Əşrəf derlər bir ulu bəg var idi. Ana eydür:
– Bu oğuz taifəsi
Şirvandan gəlüb bu diyarları yerə bərabər mülk edindilər deyü əsgər cəm edüb
bunlar ilə tuşmayınca olmayayur, dedi. Əşrəf eydür:
– İstərsən bir
qat cəng edəlim, dedi. Həman on dörd min kürd cəm edüb üstlərinə yürüdülər.
Ravi eydür:
Oğuz və türkman qövmü erməni ta cəngdən gəlmişlər idi. Xəbər ərişdi ki, nə
turursuz? Kürd bəgləri sizi qırmağa gəldi, dedilər.»
Burada isə çox
maraqlı şəkildə Qaramanlı Məhəmməd xanın Rum Səlcuqları sultanı qarşısında
Şirvanlı olmağı ilə öyünməsi təsvir olunur:
«Ravi eydür: Sən
Əlaəddin bin Keyqubad bin Keyxosrov bin Qılıç Arslan bin Ərtoğrul bin Al-i Səlcuq
isən, mən dəxi Oğuz xan bin Gələncan ibn Alp Arslan bin İbrahim xan Sədəddin
Nurəddin Qaraman xan bin Məhəmməd xanam, xan oğlu xanam. Şirvan Kuh-i
Elburuzdan gəlmiş idi mənim əslim. Cümlə moğul, kürd və türkman mənimlədir.
Sultan-i moğulam, vararam vaxtına hazır olasan, demiş.»
Qaramannamə əsəri Osmanlıların Qaraman torpaqlarını işğalı, bu zaman türkman yurduna on iki min qul köçürülməsi, Qaraman bəylərinin əlində sonda Bolğar dağlarının qalması, Qaraman hakiminin Sultan Səlimin sifarişi ilə hiylə ilə öldürülməsi, onu zəhərləyən Xocəndi oğlu haqqında Sultan Səlimin “Bunca sənədir nan-ü-nemətin əql edüb əfəndisin öldürən adəmdən bizə sədaqət ilə xizmət etmək məmul deyildir” deyərək onun özünü də asdırması və nəhayət son Qaramanlı bəylərinin, başda Pir Bayramın altı min ərlə və Kökəz oğlunun min ərlə Şah İsmayıla qatılmaları və Çaldıran savaşında şəhid düşmələri əhvalatı ilə bitir.
Şikârî,
Karamannâme, Hazırlayan: Metin Sözen, Necdet Sakaoğlu. — İstanbul: Karaman
Valiliği, 2005, səh. 103, 104, 124.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment