- Get link
- X
- Other Apps
- Get link
- X
- Other Apps
«Cahansuzun
düşüncəsində irq qavramı əsas rol oynamışdır. Aşağıda müzakirə edildiyi kimi,
o, İranın “ali irq” kimi “aryanların” mənşəyinin yurd yeri olduğuna dair
inamını açıq şəkildə izah etmək üçün Xatirat-e Hitlerin ön sözündən istifadə etmişdir.
Darmesteterin “Mehdi” termininin tarixinə dair kitabının tərcüməsinə yazdığı önsözdə
o, bu dini qavrama “iranlı” töhfələri “əbədi iranlılıq (iraniyyət) ruhunun” və
“ilk günlərdən bizim [iranlı] irqimizin qəlbinin mərkəzində var olan haqq
nurunun” təzahürü hesab etmişdir. Şiəliyə və ya şiə ruhanilərinə açıq-açığına
meydan oxumasa belə, bununla da İslama qarşı açıq dünyəvi mövqe tutdu və irq
anlayışını bütün mədəni və sosial inkişafın mərkəzinə yerləşdirməklə bu dinin əbədi
mahiyyəti ideyasını dolayısı ilə rədd etdi. Cahansuz, üstəlik, İranın yüz
illiklər boyu şahidi olduğu ərəb və türk toplumlarının köç hərəkətləri nəticəsində
İranın “aryanları”nın mədəniyyətinin və “irqi keyfiyyətlərinin” önəmli ölçüdə tənəzzülə
uğradığına qəti inanırdı.
1941-ci ildə
Rza şahın taxtdan imtinasından sonra Cahansuzun əməlləri millətçi çevrələrdə şöhrətləndi.
Məsələn, Əhməd Kəsrəvinin “Pərçəm” qəzetində qrupun keçmiş üzvü Qulaməli Sirus
Cahansuzu İran uğrunda canını qurban verməyə hazır olan şəhid kimi göstərmə nəticəsinə
gəldi. Onun ölümünün üçüncü ildönümü ilə bağlı xüsusi buraxılışda “Azad” dövri yayını
gənc zabitin edamına məsul olanlara tuş gələcək “ilahi qisas” gözlədiyini açıq
şəkildə ifadə edirdi. Üstəlik, İranın bəlkə də ən görkəmli nasional sosialisti
Davud Münşizadə, belə görünür, Cahansuzun həyatı və düşüncəsi ilə məşğul olmasa
da, Daryuş Füruhərin İran Millətinin Pan-İranist Partiyası (Hezb-e Mellat-e İran)
Cahansuzu özünün intellektual sələfi hesab edirdi.
Bununla belə,
Cahansuzun az-çox neytral ötürücü kimi təsvirindən fərqli olaraq, Xatirat-e
Hitlerin təqdimatı müəllifin Hitlerin məqsədlərinə, eləcə də onun irqçi nəzəriyyələrinə,
ilk növbədə, 19-cu əsrin ikinci yarısında İran millətçi diskursuna daxil olmuş
və Rza şahın dövründə millətçi ziyalılar arasında getdikcə populyarlıq qazanmış
aryan mifinə rəğbətini təsvir etməyi ilə diqqəti çəkir. Cahansuz ilk səhifələrdə
Hitlerin tezislərinin mahiyyəti kimi başa düşdüyü şeyi İrana və onun tarixinə tətbiq
edir. İrqlərin bərabərliyini rədd edərək və alman diktatorunun antisemitizmini
açıq şəkildə qəbul edərək, o, İranı “ali irqin” nümayəndələri kimi aryanların
doğulduğu yer olaraq müəyyənləşdirir. Bu “irq” təkcə “mədəniyyətin ən böyük
yaradıcısı” deyil, həm də onun sağ qalmasının yeganə təminatçısı idi. Ancaq, aryanlar
ölkə xaricindən gələn bir neçə istila sonucunda öz irqi saflıqlarını itirdikləri
üçün mədəniyyət yox olma təhlükəsi altına düşmüşdür. Nasional sosialistlərin
hakimiyyətə gəlişi fonunda “Mayn Kampf”ı alman ictimai rəyinin ifadəsi kimi şərh
edən Cahansuz, çağdaşı olan almanların da bu narahatlığı bölüşəcəklərinə və aryan
hakimiyyətini bərpa etməyə çalışacaqlarına əmin idi.
İran örnəyində,
Cahansuzun buna nail olmaq ümidləri İranın ucqar dağlıq bölgələrinin və xüsusən
də doğma bölgəsi Kürdüstan və qonşu Luristanın sakinlərinə idi. Bu bölgələr,
İran şəhərlərindən fərqli olaraq, ərəb, türk və monqol işğalçılarının
hücumlarına qarşı asan müdafiə olunduğundan, yerli əhali tarixin gedişatından təsirlənmədən
sağ qala bilmişdi. Bununla, – deyə Cahansuz iddia edir ki, onlar dağlardakı təmiz
havadan da yararlanıblar ki, bu da onların anatomiyasının inkişafına müsbət təsir
göstərib. Özünün Kürdüstan mərkəzli irqçi vətənpərvərliyini, İran millətçiliyinin
iki ilkin və ola bilsin ən nüfuzlu tərəfdarlarından olan Mirzə Fəthəli Axundzadə
və Ağa Xan Kirmaninin yazılarında artıq mövcud olmuş, qədim İranın
ideallaşdırılması ilə birləşdirərək, Cahansuz, Bisütun və Tağ-e Bostanın Əhəməni
və Sasani abidələrini öz nəzəriyyələrinə dəlil kimi təqdim edirdi. Onun fikrincə,
Cahansuzun doğulduğu Kirmanşahın birbaşa yaxınlığında yerləşən bu relyeflərdə təsvir
olunan fiqurlar yerli əhalinin real surətləri idi. O, bu icmanın öz üstün
xüsusiyyətlərinə görə qədim İran imperiyalarının uğurlu genişlənməsinə cavabdeh
olduğuna əmin idi.
Leonard Willy
Michael, National socialist propaganda in late Reza-Shah Iran: the case of
Khaterat-e Hitler by Mohsen Jahansuz. // British Journal of Middle Eastern
Studies. UK: Routledge, 2021, səh. 4-5, 6, 11-12.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment